Algemene verkoopsvoorwaarden

1. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden

  • Alle offertes van, bestellingen bij, overeenkomsten met en leveringen en/of plaatsingen door met OBO BETTERMANN NV, met vennootschapszetel te 9200 Dendermonde, Wissenstraat 2, ingeschreven in de KBO met het ondernemingsnummer 0440.747.907 (infonoSpam@obo.be – +32 (0) 52 89 55 40 – www.obo.be), hierna genoemd “OBO BETTERMANN”, worden t.a.v. de wederpartij, hierna genoemd “de klant”, uitsluitend beheerst door deze algemene voorwaarden.

  • Een afwijking van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op de andere bepalingen, die onverkort van toepassing blijven.

  • Een afwijking van deze algemene voorwaarden geldt slechts voor één bestelling/opdracht.

  • Deze algemene voorwaarden primeren op de eventuele algemene voorwaarden van de klant. Door het sluiten van een overeenkomst met OBO BETTERMANN verzaakt de klant in elk geval aan elke toepassing van de bepalingen van zijn algemene of bijzondere voorwaarden, zelfs indien deze bedingen dat zij alleen geldig zijn.

  • De niet-tegenstelbaarheid en/of nietigheid van één of meerdere (delen van) bepalingen van deze algemene voorwaarden heeft geen enkel gevolg voor de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige (delen van) bepalingen. Elke bepaling die geen uitwerking zou hebben

 

2. Offertes, bestellingen, overeenkomst en prijzen

  • De offertes en/of aanbiedingen vanuit OBO BETTERMANN zijn geldig gedurende 30 kalenderdagen vanaf de datum vermeld op de offerte.
  • Een bestelling vanuit de klant bij OBO BETTERMANN is slechts geldig na schriftelijke bevestiging door deze laatste.
  • De handelsvertegenwoordigers, agenten, of afgevaardigden van OBO BETTERMANN kunnen niet beschouwd worden als de lasthebbers van OBO BETTERMANN. Zij hebben dus geen enkele bevoegdheid om een aanbod te formuleren, een betaling te aanvaarden, enige kwijting te geven, andere beloften of acceptaties te verrichten of enige andere verbintenis namens OBO BETTERMANN aan te gaan. De door deze handelsvertegenwoordigers, agenten of afgevaardigden gestelde handelingen, zijn slechts bindend indien deze expliciet en schriftelijk door OBO BETTERMANN zelf worden bevestigd.
  • De klant verstrekt, zowel bij aanvang van de overeenkomst als tijdens de duur ervan, stipt alle informatie die vereist is voor de optimale uitvoering van de overeenkomst, alsook de benodigde maten. De door OBO BETTERMANN opgegeven prijs wordt gebaseerd op de door de klant verstrekte gegevens en is aldus slechts een inschatting op basis van de voorhanden zijnde gegevens of op basis van vermoedelijke hoeveelheden.
  • Voor de bestellingen van de klant worden alleen de referenties die voorkomen in de catalogi van OBO BETTERMANN in aanmerking genomen. In geval van vergissing bij de bestelling wordt geen enkele terugzending van goederen aanvaard zonder voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van OBO BETTERMANN. Dit geldt trouwens voor alle retours. Bovendien zal een tussenkomst in de kosten aangerekend worden van vijfentwintig procent (25 %) op de verkoopprijs.
  • Alle bestellingen/opdrachten worden aangenomen onder voorbehoud van voldoende stock en fabricatiemogelijkheden bij (de leveranciers van) OBO BETTERMANN.
  • Alle leveringen van producten die niet expliciet werden voorzien in de offerte en/of overeenkomst, worden geacht bijbestellingen te zijn op vraag van de klant en worden als dusdanig aangerekend aan de klant. Behoudens indien de klant binnen de 72 uur na de uitvoering van de (bij)bestelling en/of levering schriftelijk protest uit, worden producten die niet in de overeenkomst worden vermeld, onweerlegbaar geacht bijbestellingen te zijn.
  • Kortingen gelden slechts voor één bestelling/opdracht.
  • Alle prijzen zijn netto, exclusief btw en in euro uitgedrukt.
  • Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen partijen, worden de prijzen geacht enkel te gelden voor de goederen, exclusief verpakking, exclusief transport en exclusief btw.
  • Indien het bestelbedrag lager ligt dan 350,00 EUR (excl. BTW) dan worden 50,00 EUR transportkosten doorgerekend.
  • De prijzen van goederen, die volledig of gedeeltelijk zijn samengesteld uit messing en/of koper zijn onderhevig aan bepaalde schommelingen, die afhankelijk zijn van de relevante DEL-noteringen. De prijzen van de goederen uit messing zijn gebaseerd op een DEL-notering van € 150,00 voor Ms 58, de prijzen van de goederen waarin koper is in verwerkt, zijn gebaseerd op een DEL-notering voor elektrolietkoper van € 200,00. Bij een verhoging of verlaging van deze prijzen met meer dan € 15,00 wordt per 15 punten een toe- of afslag van 5 % aangerekend. Voor de berekening van de toe- of afslagen wordt de DEL-notering van de datum waarop overeenkomst tot stand kwam, in aanmerking genomen.
  • Alle huidige en toekomstige belastingen en andere kosten, heffingen en/of lasten, van welke aard ook, bijvoorbeeld btw, douanerechten, invoerrechten, en/of aangifterechten zijn ten laste van de klant.
  • Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden OBO BETTERMANN niet.
  • Tevens mag OBO BETTERMANN een voorschot van 30 % op de totaalprijs van elke bestelling/opdracht vragen. Vooraleer dit voorschot is betaald kan de klant geen aanspraak maken op leveringen door of prestaties van OBO BETTERMANN.
  • De klant kan geen rechten putten uit door OBO BETTERMANN gebruikte afbeeldingen; deze worden slechts bijgevoegd ter illustratie.
  • De overeengekomen prijs omvat enkel de waarde van de goederen, met uitsluiting van transport, plaatsing, technische ondersteuning en eventuele andere kosten.

3. Tekeningen, beschrijvingen en stalen

  • De gewichten, afmetingen, vorm, kwaliteit en overige gegevens, opgenomen in catalogi, prospectussen, circulaires, advertenties, afbeeldingen, websites en prijslijsten hebben het karakter van een benaderende aanduiding. Deze gegevens verbinden slechts, voor zover de schriftelijke overeenkomst er uitdrukkelijk naar verwijst en ze uitdrukkelijk als bindend bestempelt.
  • Stalen zijn enkel vrijblijvende stalen ter inspectie. In geval van aankoop op basis van een staal wordt voorbehoud gemaakt voor alle afwijkingen die gebruikelijk zijn in de sector en/of die (kunnen) voortvloeien uit het normale productieproces. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de orderbevestiging, wordt niet gegarandeerd dat de karakteristieken van het staal, identiek zijn aan het voorwerp van de verkoop.
  • Stalen dienen uiterlijk binnen de 4 (vier) weken in perfecte staat aan OBO BETTERMANN te worden terugbezorgd. Indien de stalen niet binnen deze tijdsspanne of niet in perfecte staat worden terugbezorgd, behoudt OBO BETTERMANN zich het recht voor de prijs voor het staal aan te rekenen op basis van de geldende prijslijst.
  • In geval van productie op basis van tekeningen, stalen en andere instructies van de klant, biedt OBO BETTERMANN geen garantie en aanvaardt zij geen verantwoordelijkheid voor de goede werking van het goed, noch voor mogelijke gebreken in zoverre deze te wijten zijn aan de instructies van de klant.
  • De klant vrijwaart OBO BETTERMANN voor eventuele aanspraken van derden, met inbegrip van aanspraken op grond van productaansprakelijkheid wegens door de goederen veroorzaakte schade, tenzij deze schade zou zijn veroorzaakt door opzet of door zware fout. De klant garandeert OBO BETTERMANN dat de productie en levering van de overeenkomstig haar aanwijzingen geproduceerde goederen geen inbreuk uitmaakt op enig (industrieel) eigendomsrecht en/of intellectueel recht van derden. Indien door derden vorderingen of aanspraken op grond van schending van industriële eigendomsrechten en/of intellectuele rechten tegen OBO BETTERMANN worden ingesteld, heeft OBO BETTERMANN het recht de overeenkomst met de klant onmiddellijk te beëindigen, zonder dat OBO BETTERMANN genoodzaakt is voorafgaandelijk onderzoek in te stellen naar de gegrondheid van deze aanspraken. De klant dient OBO BETTERMANN te vergoeden voor alle schade die OBO BETTERMANN ingevolge dergelijke vordering zouden lijden en dient OBO BETTERMANN tevens te vrijwaren voor elk bedrag waartoe zij in voorkomend geval zou worden veroordeeld.
  • De voor de uitvoering van de bestelling door OBO BETTERMANN aangemaakte mallen, werktuigen en technische documentatie, blijft eigendom van OBO BETTERMANN. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen kan de klant hierop geen aanspraak maken, zelfs indien zij heeft bijgedragen in de kosten van de productie van de vormen, werktuigen en technische documentatie.

 

4. Levering, uitvoering en termijnen

  • Opgegeven data en leveringstermijnen worden enkel ten titel van inlichting gegeven en de overschrijding ervan kan in geen geval aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of schadeloosstelling lastens OBO BETTERMANN, noch geven zij de klant het recht om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. OBO BETTERMANN spant zich evenwel in om de opgegeven data en leveringstermijnen te respecteren.
  • De leveringstermijn loopt nooit tijdens collectieve verlofperioden van OBO BETTERMANN, noch wanneer de levering verhinderd wordt door overmacht.
  • Alle verkopen en leveringen worden geacht te gebeuren in de magazijnen (tevens de vennootschapszetel) van OBO BETTERMANN te 9200 Dendermonde, Wissenstraat 2 en het risico van de zaak gaat over op het moment dat de goederen de magazijnen van OBO BETTERMANN verlaten. Verzending van de goederen gebeurt altijd op risico en kosten van de klant.
  • OBO BETTERMANN mag gedeeltelijke leveringen verrichten en/of haar leveringen en prestaties in diverse schijven aanrekenen. De klant is gehouden deze gedeeltelijke leveringen te aanvaarden en te betalen alvorens OBO BETTERMANN tot een bijkomende levering of prestatie dient over te gaan.
  • Indien door overmacht en/of vreemde oorzaak, al dan niet voorzienbaar op datum van het afsluiten van de overeenkomst, de uitvoering van de verbintenis van OBO BETTERMANN onmogelijk wordt dan wel aanzienlijk verzwaard wordt, kan OBO BETTERMANN onder geen enkel beding tot uitvoering gehouden worden noch aansprakelijk gesteld worden. Onder overmacht en/of vreemde oorzaak wordt bijvoorbeeld (niet-limitatief) verstaan: staking, lock-out, oproer, terreur, epidemie, ziekte, brand, overstroming, blikseminslag, overige buitengewone weersomstandigheden, vandalisme, pannes of storingen m.b.t. nutsvoorzieningen, overheidsmaatregelen in het algemeen, wijzigingen in de toepasselijke wetgeving en/of regelgeving, te late levering door een leverancier, staking bij een leverancier, faillissement van een leverancier, tekort aan arbeidskrachten, machinebreuk, informaticavirus of bug, hacking, bevoorra¬dingsmoeilijkheden in grondstoffen, materialen en energie, uitzonderlijke stijging van grondstofprijzen en/of lonen/ uitzonderlijke prijsstijgingen, enz. Ingeval van overmacht en/of vreemde oorzaak heeft OBO BETTERMANN het recht om ofwel een heronderhandeling te vragen van de overeenkomst, dan wel om een einde te maken aan de overeenkomst, zonder tot schadevergoeding gehouden te kunnen zijn. Overmacht heeft alleen gevolgen voor de toekomst. Aan OBO BETTERMANN betaalde of door OBO BETTERMANN aangerekende voorschotten worden geacht definitief verworven te zijn als forfait voor de uitvoering en/of levering tot dan, onverminderd het recht van OBO BETTERMANN het meer geleverde en/of uitgevoerde aan te rekenen indien dit hoger zou zijn.
  • Indien de klant de goederen niet in ontvangst neemt op het ogenblik dat zij ter beschikking werden gesteld door of geleverd door OBO BETTERMANN, is OBO BETTERMANN desalniettemin gemachtigd betaling van de factuur en in voorkomend geval vergoeding van alle kosten, inclusief deze van opslag, bewaring en schade van de klant te vorderen. In de opslag van de goederen wordt door OBO BETTERMANN voorzien voor rekening en risico van de klant.
  • De bestelde goederen zullen verpakt en vervoerd worden op volgende wijzen: per Europallet, per mulden pallet, per eurobox, per gitter pallet, per wegwerp pallet, per bundel en per colli. De verpakkingen dienen uiterlijk 7 (zeven) dagen na de levering terug te worden bezorgd aan OBO BETTERMANN waarna overeenkomstig het aantal een kredietnota volgt. Bij gebreke waaraan OBO BETTERMANN gerechtigd is de kostprijs op basis van het openstaand saldo aan de klant door te rekenen.
  • Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst geschiedt de levering “ex works” (EXW) volgens de Incoterms 2000. De goederen worden aldus in de vennootschapszetel van OBO BETTERMANN te 9200 Dendermonde, Wissenstraat 2 verkocht en aldaar definitief in ontvangst genomen, zelfs indien zij franco moeten worden verzonden. Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 6 van deze algemene voorwaarden, gaan eigendom en risico op dat moment over op de klant.

5. Aansprakelijkheid van OBO BETTERMANN

  • OBO BETTERMANN kan op geen enkele wijze worden aangesproken voor schade of gevolgschade in hoofde van de klant indien dit een gevolg is van of mede veroorzaakt wordt door de klant zelf, zoals (niet limitatief): onjuiste of onvolledige informatie, vertraging ingevolge handelen of nalaten van de klant, miskenning van de schadebeperkingsplicht.
  • Behoudens in geval van opzet of zware fout is de schadevergoeding waartoe OBO BETTERMANN eventueel gehouden zou zijn op grond van deze overeenkomst, beperkt tot rechtstreekse en voorzienbare schade en hoe dan ook begrensd tot hetgeen door de klant aan OBO BETTERMANN verschuldigd is uit hoofde van de reeds door OBO BETTERMANN uitgevoerde verbintenissen.
  • De klant kan zich niet beroepen op enig retentierecht of pandrecht ten aanzien van OBO BETTERMANN.
  • Iedere aanspraak van de klant op schadevergoeding lastens OBO BETTERMANN vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van één (1) jaar nadat de feiten waarop deze aanspraak gebaseerd is door de klant  gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.
  • OBO BETTERMANN behoudt zich het recht om op de door de klant bestelde hoeveelheden minimumhoeveelheden toe te passen die minstens gelijk zijn aan de kleinste verpakkingseenheid.
  • OBO BETTERMANN behoudt zich tevens het recht voor afwijkende hoeveelheden te leveren, in het bijzonder in het geval van productie voor een specifieke bestelling, binnen de grenzen van wat gebruikelijk is in de sector of overeenkomstig de nationale of internationale norm. Indien de levering van een exacte hoeveelheid wordt geëist, is een uitdrukkelijke aanduiding noodzakelijk, die enkel gevolg ressorteert indien deze expliciet door OBO BETTERMANN werd bevestigd. In geval van kaderovereenkomsten en afroeporders is de klant tot afname van de totale hoeveelheid verplicht. Indien in de kaderovereenkomst geen melding wordt gemaakt van specifieke afroeporders, dient de totale hoeveelheid sowieso binnen de twaalf (12) maanden te worden afgeroepen. Indien de klant de afroeptermijnen niet respecteert, heeft OBO BETTERMANN het recht, vier (4) weken na een schriftelijke ingebrekestelling, waarin wordt verwezen naar de gevolgen van de niet-nakoming van de afroeptermijnen, de volledige hoeveelheid te leveren en aan de klant door te rekenen, dit onverminderd alle andere rechten van OBO BETTERMANN.

 

6. Eigendomsoverdracht, risico en aansprakelijkheid van de klant

  • Indien OBO BETTERMANN is opgetreden om het transport of de douaneformaliteiten te regelen, zal zij hiervoor niet aansprakelijk kunnen worden gesteld. Alle hieruit voortvloeiende kosten zullen worden doorgerekend aan de klant.
  • De goederen worden in ieder geval vervoerd op risico van de klant. Indien op uitdrukkelijke en schriftelijke vraag van de klant de goederen moeten worden verzekerd voor bewaring en vervoer, zal OBO BETTERMANN zich hierover ontfermen met doorrekening van de hieruit voorvloeiende kosten aan de klant en zonder enige aansprakelijkheid in hoofde van OBO BETTERMANN.
  • Alle goederen blijven eigendom van OBO BETTERMANN tot aan de integrale betaling van de facturen in hoofdsom en aankleven. Dit geldt evenzeer indien de goederen van OBO BETTERMANN slechts een onderdeel (bijzaak) uitmaken van een groter geheel (hoofdzaak) waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet aan OBO BETTERMANN zou toebehoren. OBO BETTERMANN behoudt zich het recht voor de goederen terug te vorderen, bij wie ze zich ook mogen bevinden.
  • Zodra OBO BETTERMANN een (gedeelte) van een werk heeft uitgevoerd of (een gedeelte van) de goederen heeft geleverd, is de klant verantwoordelijk voor alle schade die aan de geplaatste/geleverde goederen wordt aangebracht.
  • In geval van doorverkoop van de goederen, nog steeds eigendom van OBO BETTERMANN onder toepassing van artikel 6, c), aan een derde, draagt de klant zijn schuldvorderingen op deze derde over aan OBO BETTERMANN, onverminderd het recht van OBO BETTERMANN om de klant, die hoofdelijk gehouden blijft, tot betaling aan te spreken.
  • Indien het OBO BETTERMANN toeschijnt dat het krediet van de klant aangetast wordt, bijvoorbeeld wanneer er gerechtelijke maatregelen worden genomen tegen die klant en/of wanneer er zich zaken voordoen die de goede uitvoering van de overeengekomen verbintenissen bemoeilijken of onmogelijk maken, dan heeft OBO BETTERMANN het recht, zelfs bij gedeeltelijke of gehele verzending van de goederen, de bestelling geheel of gedeeltelijk op te schorten en bijkomende waarborgen te eisen.
  • In geval van weigering door de klant, heeft OBO BETTERMANN het recht om de bestelling geheel of gedeeltelijk te annuleren. Dit alles zonder afbreuk te doen aan de rechten van OBO BETTERMANN om bijkomende schadevergoeding te vorderen van de klant.

7. Aanvaarding van goederen, gebreken, garantie

  • De klant dient de goederen onmiddellijk na ontvangst en/of plaatsing ervan na te kijken op eventuele zichtbare gebreken en op conformiteit met de gedane bestelling. Zichtbare gebreken alsook niet-conforme leveringen dienen uiterlijk binnen de 5 (vijf) kalenderdagen schriftelijk aan OBO BETTERMANN ter kennis gebracht te worden, waarbij de klant de gebreken op gedetailleerde wijze dient te omschrijven, bij gebreke waaraan ze onherroepelijk worden aanvaard respectievelijk als conform met de bestelling worden beschouwd. Een eventuele vordering op grond van zichtbare gebreken dient, op straffe van verval, binnen de 3 (drie) maanden na de levering of oplevering te worden ingesteld.
  • De klant heeft, op straffe van verval, 2 (twee) maanden na de ontdekking ervan de tijd om een verborgen gebrek schriftelijk aan OBO BETTERMANN te melden, waarbij de klant de gebreken op gedetailleerde wijze dient te omschrijven, en moet deze een eventuele rechtsvordering wegens verborgen gebreken instellen binnen 1 (één) jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek heeft vastgesteld en uiterlijk binnen de 3 (drie) jaar na het ontstaan van de overeenkomst.
  • De klant kan slechts genieten van de fabrieksgarantie op de goederen na voorlegging van een geldige factuur en/of garantiekaart.
  • Onverminderd de andere onderdelen van dit artikel, kan OBO BETTERMANN na levering en/of plaatsing enkel nog worden aangesproken voor de waarborgen waartoe zij door dwingende wetsbepalingen is gehouden.
  • Elk gebruik of verbruik van een levering, zelfs gedeeltelijk, houdt de aanvaarding in van de gehele partij.

8.  Betaling, compensatie

  • De (facturen voor) goederen en/of plaatsing dienen te worden betaald op de vennootschapszetel van OBO BETTERMANN binnen de 30 (dertig) kalenderdagen na de factuurdatum, tenzij anders vermeld op de factuur zelf.
  • Alle betalingen zullen geschieden in euro, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen partijen.
  • Enige voorschotten, gedeelten van de verkoopprijs, door de klant betaald, kunnen aangewend worden tot compensatie van de door OBO BETTERMANN geleden schade wegens wanprestatie of andere aan OBO BETTERMANN verschuldigde sommen.
  • Indien de klant niet akkoord gaat met een factuur, dient hij deze op straffe van verval van recht binnen de 15 (vijftien) kalenderdagen na de factuurdatum schriftelijk en gemotiveerd te protesteren. De datum op de factuur wordt vermoed de datum van verzending te zijn. Betaling van de factuur zonder protest levert steeds een voldoende bewijs op van de levering.
  • Laattijdige betalingen brengen vanaf hun vervaldag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling intresten op gelijk aan de intrestvoet zoals bepaald in artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Tevens is de klant in geval van laattijdige betaling een forfaitaire schadevergoeding van 10 % verschuldigd met een minimum van 250,00 EUR.
  • De niet-betaling van één enkele factuur op haar vervaldag, maakt het verschuldigd saldo van al de andere facturen, zelfs niet vervallen facturen, van rechtswege.
  • Van zodra en zolang alle aan OBO BETTERMANN verschuldigde bedragen – van welke aard en op grond van welke oorzaak ook, zelfs al zouden deze deel uitmaken van een andere overeenkomst – niet tijdig en volledig (hoofdsom, intresten, schadebeding en eventuele gerechtskosten) werden betaald door de klant:
    • heeft OBO BETTERMANN het recht om zonder voorafgaande kennisgeving, alle overige prestaties en leveringen t.a.v. de klant op te schorten. OBO BETTERMANN is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit de schorsing van haar werkzaamheden;
    • vindt van rechtswege schuldvergelijking plaats tussen vaststaande en opeisbare bedragen die partijen verschuldigd zouden zijn aan elkaar, en dit ten belope van het kleinste bedrag. Schuldvergelijking door de klant is evenwel uitgesloten.
  • In geen geval mag de klant zich beroepen op verliezen, schade of eventuele vertragingen om de betalingen die hij aan OBO BETTERMANN verschuldigd is geheel of ten dele op te schorten.

9. Ontbinding

Ontbinding vindt op kennisgeving plaats, indien een ernstige wanprestatie van de klant niet door correcte uitvoering wordt gevolgd binnen de 15 (vijftien) kalenderdagen na ingebrekestelling. De klant is in dat geval, bovenop de vergoeding voor eventueel reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 30 % van de prijs van de bestelling, levering en/of plaatsing of, indien er reeds gedeeltelijke leveringen zijn gebeurd, op het saldo ervan dat nog niet werd uitgevoerd, dit alles met een minimum van 500,00 EUR, onverminderd het recht van OBO BETTERMANN om een hogere werkelijke schade te bewijzen.

 

10. Bewijs

  • ‘Schriftelijk’ in de zin van huidige voorwaarden stemt overeen met de definitie voorzien in artikel 8.1, 1° van het Burgerlijk Wetboek.
  • Het niet-reageren binnen de 5 (vijf) kalenderdagen op een door OBO BETTERMANN verstuurd geschrift dan wel op andere communicatie, wordt geacht een omstandig stilzwijgen uit te maken, wat de definitieve aanvaarding van de klant met betrekking tot de inhoud van dit bericht tot gevolg heeft.

11. Persoonsgegevens

OBO BETTERMANN verwerkt de persoonsgegevens van de klant. Voor meer informatie omtrent de verwerking van deze gegevens verwijst OBO BETTERMANN naar haar ‘privacyverklaring’, die te vinden is op haar website (via de volgende link: https://www.obo.be/privacyverklaring/).

 

12. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

  • De overeenkomst tussen de klant en OBO BETTERMANN wordt beheerst door het Belgische recht.
  • De toepassing van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  • De verbintenissen in deze overeenkomst worden geacht te zijn ontstaan op de vennootschapszetel van OBO BETTERMANN te 9200 Dendermonde, Wissenstraat 2.
  • Elk geschil tussen de klant en OBO BETTERMANN behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van de plaats van de vennootschapszetel van OBO BETTERMANN te 9200 Dendermonde, Wissenstraat 2.