In totaal drie Christoph-Bettermann-scholen in Oeganda geven kinderen met een handicap, die anders geen kans op onderwijs hebben, de mogelijkheid naar school te gaan en te leren.

In 2012 is met donaties van OBO de eerste Christoph-Bettermann-school in het district Mubende gesticht. Hier leven circa 440.000 inwoners. 400 kinderen krijgen les aan de Christoph-Bettermann-school en wel acht jaar lang basisonderwijs. Ook wezen en kinderen die ver weg wonen, krijgen hier de kans op onderwijs en worden in het internaat ondergebracht. Medische stations, therapie- en zorgfaciliteiten zijn ook een vast onderdeel.

"Ik weet, hoe belangrijk hulp is. Ik ben zelf door veel mensen geholpen en wil graag een deel daarvan doorgeven".
Christoph Bettermann, beschermheer van de school

Voor Ulrich Bettermann, voorzitter van de raad van bestuur van de OBO Bettermann Gruppe, heeft deze betrokkenheid een persoonlijke achtergrond. Zij jongste zoon Christoph is zelf op een rolstoel aangewezen. De vereniging "Kinder eine Chance" was partner bij het realiseren van de Christoph-Bettermann-school. Deze vereniging was sinds 2008 met name actief met de hulpverlening aan aidswezen in Afrika.

In de loop der jaren is de school steeds verder uitgebreid. In de zomer van 2015 werd in het Oost-Afrikaanse land de tweede school gesticht. Hier worden ook regelmatig vakantieprogramma's georganiseerd voor gezinnen met kinderen met een handicap.

Intussen is ook de derde Christoph-Bettermann-school gereed gekomen. Dit is tot nu toe het grootste project, dat de partnervereniging "Kindern eine Chance" met de ondersteuning van OBO kon realiseren. Vandaag dag krijgen daar 600 kinderen, waarvan 100 met lichamelijke of geestelijke handicap, toegang tot het onderwijs.

Het hoofddoel van de Christoph-Bettermann-scholen is de zelfstandigheid van de kinderen zo goed mogelijke te ontwikkelen, zodat zij in staat zijn om later actief aan de samenleving deel te nemen. Voor een aantal kinderen is de Christoph-Bettermann-school dan ook een opstapje naar het reguliere onderwijs. Dat wordt mogelijk door een intensieve therapeutische begeleiding.

De scholen hechten bovendien grote waarde aan de verbinding met de dorpsgemeenschap. Dit verbetert in de gemeenschap merkbaar het bewustzijn en de acceptatie ten opzichte van mensen met een handicap.

Dit project voldoet aan de volgende duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties